BOEKDESLEVENS

BOEKDESLEVENS30 mei God is alles voor je. Heb je honger? Hij is het brood. Verkeer je in duisternis? Hij is het licht. (...) Ben je weduwe? Hij is je echtgenoot. Of wees? Hij is je vader. (Augustinus)

zondag 28 juni 2026

Genade

 

genade 

GENADE 

 Laat in de avond klonk de deurbel van het huis van een prediker. Toen hij de deur opendeed, stond er een man op zijn stoep die in de beste jaren van zijn leven was. Neem mij niet kwalijk, zei hij, maar ik moet u even spreken. Kom binnen, zei de prediker uitnodigend. Hij zag sporen van aarde op het dure pak van de man. Waar komt u nu vandaan? Van het graf van mijn moeder. Ik heb gewetenswroeging over haar. Ik wilde dingen afhandelen, maar ik had daar de moed niet voor. Daarom kom ik nu bij u, om te zeggen dat de boodschap die u verkondigt niet waar is. U hebt gezegd: Genade heeft een onuitputtelijke kracht om te vergeven. Dat kan ik gewoon niet geloven. Sinds gisteravond zie ik mijzelf zoals ik ben. Niemand kan dat verdragen! Daar hebt u gelijk in, zei de prediker dat kan ook niemand. Maar er is nog een ander aspect waarover ik u moet vertellen. Genade is niet als geld van een bedelaar die al gauw is uitgegeven. Er is voldoende voor iedere situatie, zelfs als u bloed aan uw handen hebt. En als uw reputatie totaal geruïneerd is, reinigt het bloed van Jezus Christus van alle zonden. De man protesteerde: Laat me eerst vertellen wie ik ben; daarna zal ik u vragen of u blijft bij wat u gezegd hebt. En hij vertelde een lang en droevig verhaal. Daarna vroeg hij: is er voldoende genade voor al die dingen? De prediker besefte dat hij uit zichzelf geen enkel antwoord zou kunnen geven dat toepasselijk of adequaat was. Daarom spoorde hij de man aan om zich tot de Verlosser te richten. De man deed dat en stortte zijn ziel uit voor de Zoon van God; hij beleed alle schuld van zijn leven. En Christus vervulde de belofte in Zijn Woord en schonk hem vergeving en vrede. uhwdw🙏🏻 

Romeinen 5:20-Toen de wet van Mozes erbij kwam, werd de schuld van de mensen nog groter. Want toen wisten ze wel hoe God wilde dat ze leefden, maar deden het niet. Maar toen de schuld van de mensen groter werd, liet God zien dat zijn liefdevolle goedheid nog groter was. Die was méér dan groot genoeg om hen te redden. 🙏🏻


Geen opmerkingen: